Tipy a rady: MATURITA

Ahoj!
zdroj: Pinterest

Často se mě letošní maturanti ptají, jaký jsou moje tipy a rady na snadné zvládnutí maturity. Tak se na to vrhnem!

V první řadě je potřeba říct, že maturitu asi úplně neočůráte a budete se muset připravit. Měli byste si všechno dobře rozvrhnout a podle rozvrhu jet. O tom ale později.


Další, co je důležitý zmínit je, že pokud neuděláte nějakou část maturity na první pokus, neznamená to konec světa. Věřte, že vím, o čem mluvím. Já jsem podcenila přípravu na ústní z češtiny, nepodívala jsem se na všechny knihy a rozbory, tudíž jsem na to pěkně doplatila. Ale chci říct, že pokud budete mít smůlu na otázku, tak jsou vysoký školy, který jsou schopný příjmout vám maturitní vysvědčení i v září. Vše je ale o domluvě a dopředu si zjistěte, který školy to umožňují a který ne. Například mně VŠE vyhověla. Ale VŠ v Plzni ne.



1) PÍSEMNÁ ČÁST

Jako první vás budou čekat písemný, který jsou možná jednodušší než ústní (podle mě), ale je lepší to nepodcenit.
Spousta lidí každej rok nadává, co si to na ně zase soudruzi z cermatu vymysleli. Já se přiznám, že mi cermatí testy nepřijdou nikterak extrémně zákeřný. Například testy z češtiny jsou postavený hodně na čtení z textu, poznávání nějakých pojmů, ale samozřejmě tam taky najdete i "Přiřaď dílo k autorovi" a naopak. Jsou tam věci, který jsou potřeba znát a naučit se je, jako jsou autoři a díla, ale celkově je ten test postavenej tak, aby to dalo co nejvíc lidí.
Například: Máte text a pod tím máte vysvětlivku, co je to metonymie. A vaším úkolem je najít v nějakým příkladu metonymii.
Důležitý je v klidu číst a projet si ty úkoly. Radši si přečtěte úkol 4x, než jednou a zbrkle a pak tam nasekat spoustu chyb. Já jsem se popravdě na didakťák nijak nepřipravovala, stačilo mi dávat pozor a napsala jsem ho na dvojku. Co nevíte, přeskočte a na konci se k tomu vraťte. Ale důležitý je být opravdu pozorný.

Co se týká slohovky z čj, klidně si jich pár napište cvičně. Dejte to učitelce ať vám to zkontroluje a pak budete vědět na co dát větší pozor, čemu se vyvarovat a tak dále.
Je dobrý si pár dní před slohem vypsat pořádně informace ke každýmu stylu. Napsat si na papír, co kde nesmí chybět a naopak, co kde být nesmí. Věřte, že vám to pak pomůže.

Krátce se tu pověnuju matice, kterou jsem psala taky. Abych měla maturitu co nejsnažší, tak jsem si zvolila školní AJ a NJ, státní matiku a češtinu. Za mě to byla úplně ideální volba a neměnila bych to.
Matika je předmět, kterej sice spoustu lidí trápí, ale pokud se rozhodujete ohledně matiky, a aspoň trochu se v ní orientujete, pak si jí zvolte. Na cermatu, respektive tady si můžete projet testy z minulých let. A čím víc jich vypočítáte, tím sami uvidíte, že se typově ty příklady pořád opakují a vlastně je to jen o tom, si to propočítat.

Za mě angličtinu srhnu jen v rychlosti, já jsem dělala školní, takže úroveň B2, kde jsme psali FCE testy, pak ústní a šmitec. Ale je to prakticky všechno stejný, prostě si procvičte nějaký testy a zbytečně se toho nebojte. Na sloh budete mít slovník a to se vždycky nějak dá :-)

2) ÚSTNÍ ČÁST

Já bych úplně nespoléhala na to, že si to jednou přečtu a pak to nějak okecám. Jsou lidi, kteří možná to štěstí měli, ale já jsem si sama zažila, že ne vždycky to stačí.
V první řadě si všechny otázky opravdu připravte dopředu, klidně už teď v únoru. Protože jak budete mít svaťák, tak toho času opravdu tolik nebude. To stejný s knížkama. Čím víc toho přečtete a zpracujete před svaťákem, tím opravdu líp. Já vím, že jsem spoustu času ztratila ještě čtením a možná proto to dopadlo, tak jak to dopadlo.

Udělejte si rozvrh. Na Google nebo Pinterestu jich určitě pár najdete. Je dobrý si rozepsat plán, kdy se co učit. A dodržovat to! Dělejte si různý pauzy, když už toho na vás bude moc, bežte se projít kolem baráku. Nebo si jeďte zacvičit, aby vám pak doma nepřeskočilo :-D.
Nejlepší za mě je učit se mimo domov. Mě doma hrozně moc věcí rozptyluje a radši vyhledávám knihovny nebo studovny, protože mě zároveň motivují i ostatní studenti.
K tomu rozvrhu, já jsem si takhle vypsala otázky, udělala si k nim čtverečky a čím více jsem byla schopná o otázce mluvit, tak jsem si to zapisovala právě do těch čtvrečků. Viděla jsem to u nějaký holčiny na ig, inspirovala jsem se a ve výsledku mi to moc pomohlo, protože jsem pak měla hezky přehled o tom, co umím a na co se musím ještě podívat.


Roztřiďte si materiály. Skočte do papírnictví a nakupte si desky, eurofolie, snažte si to udělat hezký, protože pak se z toho i opravdu líp učí. Já na tyhle věci nedám dopustit! Třeba hezký sešity nebo desky mě víc motivují.
(Hezký desky mají teď v Luxoru, pastelový, stojí 63,- a s ISICem budete mít i 10% slevu.)

Pár dní před vaším termínem je dobrý si sednout, vzít nějaký papírky a napsat si na ně čísla otázek. Potom si nějaký číslo vytáhnout a zkusit si to "nanečisto". Je opravdu dobrý umět říct aspoň něco. Pokud komisi ukážete, že jste se na to připravili, ale něco vám třeba vypadlo, tak vás navedou nebo pomůžou.

Doufám, že je to takhle všechno. Kdyby vás něco zajímalo, tak se klidně ptejte :-)
Přeju všem hodně štěstí!
Naty 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

vysoká

The warning signs can feel like they're butterflies.